lördag 27 februari 2010

Il carnevale di Venezia

~~~




Kort och gott, här hittar du ett gäng sköna bilder från karnevalen i Venedig.

Tack, sior Lando, för tipset! Andra läsare, besök gärna hans ljuvliga bal.




~~~

Andra skriver: , , , , ,

~~~

onsdag 24 februari 2010

Rio di San Barnaba

~~~




Rio di San Barnaba i Dorsoduro. Kampanilen till vänster i bild tillhör Chiesa di San Barnaba, den till höger tillhör Chiesa di Santa Maria dei Carmini, eller "i Carmini" i folkmun, och de båda kampanilerna som skymtar rakt fram i bild pryder Chiesa dell'Angelo San Raffaele.




~~~

Andra skriver: , , , , , , , , , ,

~~~

tisdag 23 februari 2010

Gondola, gondola!

~~~















Finns det något som är typiskt för Venedig, så är det väl bland annat gondolen? Denna karaktäristiska båt som förs fram längs stadens kanaler medelst vrickning, det vill säga endast med hjälp av en åra.











Gondolen har funnits sedan 1000-talet och det äldsta skriftliga belägget för dess existens har man hittat i en skrivelse från 1094. Vart man än vänder sig i Venedig, så har man oftast minst en gondol i blickfånget; och då ska man ta i beaktande att det i dag finns färre än 500 gondoler i Venedig medan det på 1700-talet gled fram uppemot 14 000 gondoler i staden.



I Bacino Orseolo
intill Piazza San Marco
finner många gondoler
sin välbehövliga nattvila.



Alla gondoler byggs på samma sätt och i dag finns det bara ett fåtal gondolvarv kvar i Venedig, varav ett är Squero di San Trovaso i Dorsoduro som slog upp portarna på 1600-talet. Det tar runt 40-45 dagar att bygga en gondol och de sätts ihop av cirka 280 träbitar av sju olika träslag - traditionellt mahogny, körsbär, gran, valnöt, ek, alm och lind, men det kan variera något. Gondoler är asymmetriska, det vill säga vänster sida är bredare än höger sida, för att underlätta för gondoljären att framföra gondolen längs de ofta smala kanalvägarna. De kan vara upp till nio meter långa, är drygt en meter breda och har ett djup på 40 centimeter, och sedan överflödsförordningen år 1562 är alla gondoler svarta. Denna förordning tillkom för att man ville stävja och tona ned det venetianska samhällets flärdfulla extravaganser.


Gondolerna pryds också av ett karaktäristiskt metallbeslag vars ursprung man ännu tvistar om. En del påstår att det efterliknar Canal Grande eller dogemössans form, medan andra hävdar att det symboliserar Venedigs sex stadsdelar.





~~~

Andra skriver: , , , , , , , , , , , , ,

~~~

söndag 21 februari 2010

Ponte di Rialto

~~~




Ponte di Rialto, eller Rialtobron, var den första bron som byggdes över Canal Grande som rinner genom Venedig för att förbinda Rialto di quà, "den här sidan", det vill säga San Marco-sidan, med Rialto di là, "den där sidan", sidan med Rialtomarknaden.

Embryot till den bro som i dag spänner över La Volta del Canal, kanalens böj, var enkla pontoner i form av tätt liggande båtar, men på 1100-talet byggde man en träkonstruktion som kunde släppa förbi även högmastade fartyg. Den var dock inte så hållbar och rasade samman ett antal gånger under de följande århundradena. På 1500-talet, när bron återigen hade rasat, ville man ha en ny bro och det sägs att bland andra Michelangelo och Palladio ville åta sig projektet, men det var den venetianske arkitekten Antonio da Ponte som slutligen fick uppdraget, och den marmorbro som vi kan vandra över än i dag uppfördes mellan 1588-91.















Rialtobrons vidsträckta båge är 48 meter lång och uppe på bron trängs en mängd små butiker som säljer allt från guld och värdesaker till papper och pennor, skor, sjalar, broderier, schackspel och venetianska masker.




~~~

Andra skriver: , , , , , , , ,

~~~

onsdag 17 februari 2010

Sonetto venexiano

~~~




under en i natten stjärnbelyst kupol,
skuggor mellan vittrande väggar ila,
ekot av skyndande steg läggs till vila,
på Canal Grande stävar tyst en gondol

dimman magiskt längs kanalerna skrider,
duvor kuttrar bland takpannor av tegel,
vattnet stillas, ligger blankt som en spegel,
i La Serenissima ron sig sprider

Casanova i mången gränd har syndat,
doger över Piazza San Marco skyndat,
ännu hörs historien viska förbi

i fjärran ljuder ståtligt en kampanil,
tonar ut över en skönhet så fragil,
fyller älskandes själar med harmoni






~~~

Andra skriver: , , , , , , , , , , , ,

~~~

tisdag 16 februari 2010

Isola di San Michele

~~~




San Michele är Venedigs kyrkogårdsö och därför även kallad "De dödas ö". Det som i dag är en ö, var från början två öar - San Michele och näraliggande och mindre San Cristoforo della Pace. År 1807 beslöt man att San Cristoforo della Pace skulle bli en kyrkogård eftersom det då blev förbjudet att begrava människor i staden Venedig, men det var ont om plats på ön och 1836 fyllde man igen kanalen mellan de båda öarna för att på så sätt bilda en större ö - San Michele.


På denna ö, belägen 400 meter från Venedigs Fondamente Nuove i Cannaregio, ligger den vita och vackra San Michele in Isola, Venedigs första renässanskyrka från 1469, samt, naturligtvis, en kyrkogård uppdelad i olika sektioner och ett kloster. Det är av naturliga skäl ont om begravningsplatser på San Michele även i dag och om man inte betalar en extra avgift, så får man efter ungefär tio år i sin grav finna sig i att förflyttas till ett ossarium, ett benhus, och på så sätt lämna plats för nästa man eller kvinna. Här finns dock även många lite äldre gravar och några av dem som funnit sin sista vila här är kompositören Igor Stravinskij, poeten Ezra Pound och författaren Joseph Brodsky.





~~~

Andra skriver: , , , , , , , , , , ,

~~~

måndag 15 februari 2010

De venetianska lejonen

~~~




Ingen som har besökt Venedig har väl kunnat undgå lejonen som pryder stadens byggnader, balkonger, broar, portar, valv och statyer med mera. De syns främst i stadsdelarna San Marco och Castello för det var där stadens maktcentrum låg. Lejonen, som ibland är bevingade, intar olika positioner och de sittande lejonen representerar statsmakten medan de gående lejonen står för Venedigs överhöghet över sina besittningar. Lejonen står traditionellt för fred, men i krigstider avbildades de med en stängd bok under sin tass istället för en öppen dito. Det finns även ett fåtal lejon med ett draget svärd i ena tassen, så som på flaggan nedan. Den bilden är lånad från Raixe Venete.




Napoleons styrkor var väl medvetna om lejonens starka symbolism och förstörde många av dem när de erövrade Venedig.









~~~

Andra skriver: , , , , , , ,

~~~

söndag 14 februari 2010

Broar och kanaler

~~~


Staden Venedig är byggd på 118 små öar som förbinds av över 400 broar som korsar 160 kanaler. Just den här bron korsar Rio dei Frari över till Campo dei Frari i stadsdelen San Polo.








~~~

Andra skriver: , , , , , ,

~~~

lördag 13 februari 2010

Strabèła Venèxia!

~~~




SvD listade häromdagen världens tio mest överskattade städer, enligt fyra resejournalister. På denna lista hamnade bland andra Venedig med motiveringen att "hit kan ingen i gruppen tänka sig att frivilligt återvända". Venedig är en fantastisk stad; säregen, enormt vacker och oerhört rik på historia. Har man inte vett att uppskatta detta och inte klarar av att ta sig bortom turiststråkens myller för att verkligen upptäcka alla de pärlor som ryms i denna stad, så är det lika bra att man håller sig därifrån och låter oss andra njuta av strabèła Venéxia!




~~~

Andra skriver: , , , , , ,

~~~