lördag 18 juni 2011

Banco rosso

~~~


De klarröda bänkarna på Campo Santa Margherita är en naturlig mötesplats för såväl gammal som ung, turist som lokalbo. Den här bilden är tagen på måfå en tidig och varm kväll i augusti 2007 när jag och maken satt och drack något svalkande på en av torgets många trevliga uteserveringar. Vi tänkte inte så mycket mer på det. När vi ett tag senare laddade ner fotona i datorn och tittade närmare på dem så såg vi att vi precis ett år tidigare, på samma plats, hade tagit en liknande bild - och den äldre damen längst till vänster i klungan om tre mitt under trädet hade fångats även på det fotot, hon bar dessutom samma blus. Ibland bjuder ödet på små lustiga nycker. Önskar att även jag hade Campo Santa Margherita som mitt alldeles egna sällskapsrum om kvällarna, dit jag kunde gå och slå mig ner på min röda bänk och träffa vänner, bekanta och nykomlingar och dryfta allt och inget och vila i stunden för ett ögonblick.





Jag hoppas för övrigt att få se någon eller några av de här tre damerna även denna sommar, givetvis småpratandes på den röda bänken i skuggan under trädet mitt på torget.




~~~

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Livet är fullt av oväntade sammanträffanden... ;)

A-K sa...

Ja, visst är det så, Gunilla ;)