måndag 21 november 2011

Längtan

~~~


Sitter här en ganska kylig novembernatt och fylls av en stark längtan till Venedig. Jag ska inte säga att längtan bara flugit på mig i kväll, den har varit mer eller mindre påtaglig ett bra tag nu, men jag får nog sansa mig i alla fall till våren innan vi avlägger nästa besök i "vår" stad. Vi var förvisso där i somras senast, men det är snart två år sedan vi var där under vintern. Venedig är en magisk stad, och i synnerhet under vintern. Då, om vintern, är staden lugn och fridfull, kvällarna dimhöljda och kyliga, gränderna folktomma och vattnet stillas lätt till spegelro när natten faller. Om vintern är det underbart att bara vara i Venedig. Jag måste nog säga att jag avundas de som avnjuter denna stad i skrivande stund.

Några bilder från ett Decembervenedig:

















~~~

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Så vackert! Speciellt den översta bilden är fantastisk! Jag förstår din längtan.

A-K sa...

Ja, det är definitivt något visst med broarna och kanalerna när mörkret fallit. Tack för titten, Gunilla!